Hosté zatím ještě pořád mohou v restauraci absolvovat bohužel šokující zážitek. A tak by to být nemělo! Tento článek je o tom, co se skutečně stalo a proto na to chceme upozornit, aby se nic takového v restauracích už nikdy nemohlo přihodit. Tento článek je vhodný k přečtení i pro samotné servírky a číšníky, aby je nikdy nenapadlo něco takového udělat. Zaměstnanci v servisu musí znát pravidla obsluhy v restauraci.
Číšník jedné nejmenované prestižní restaurace se totiž dopustil fatální chyby. Udělal něco, co by mnozí z hostů neudělali ani sami doma. Dva hosté (žena a muž) si objednali každý jednu skleničku vína. Poté žena dopila víno a muž téměř také, jen nechal ve skleničce asi jeden lok vína. Objednali si tudíž každý další skleničku rozlévaného vína. Číšník nové víno přinesl. Žena ze své skleničky, kterou číšník právě přinesl, mírně upila, aby ověřila, zda je i nově přinesené víno v pořádku (např. není korkové nebo zkvašené, apod.). To pro případ, že by mohlo být víno přineseno z nově otevřené lahve.
A jelikož chtěl být číšník asi ochotný a šetřivý, udělal něco nepřípustného. Nejdříve se zdvořile zeptal, zda se jedná o stejné víno. Po odpovědi hostů, že ano, vzal mírně nedopitou skleničku muže (aniž by respektoval, že je to sklenička muže) a přelil malý zbytek vína do nové skleničky s vínem ženy. Slévání vína ze skleniček je naprosto nežádoucí a nesmí se to dít! A to číšník ani nevěděl, že pár je na pracovním obědě a že se tudíž neznají tak důvěrně, aby po sobě víno pili nebo si vyměnili skleničky. Následně číšník zmizel a na volání hostů už nereagoval. Oba hosté byli tímto počinem číšníka očividně zděšeni a znechuceni. Takoví hosté se do dané restaurace asi už těžko vrátí.
Servírky a číšníci musí znát své povinnosti a dělat svoji práci profesionálně. Doporučujeme proto zajistit pro obsluhující personál v restauraci vhodné školení. Naučí se mimo jiné pravidla obsluhy v restauraci, jak komunikovat s hosty i jak zvýšit prodej. A to vše tak, aby hosté byli spokojení, rádi se vraceli a doporučovali restauraci dále.
Jan je to s neočkovaným personálem restaurace, kde se jen pijí nápoje a kdy se obsluha nechce nechat očkovat a může být pozitivní a nakazit návštěvníky restaurace? Co má za povinnosti provozovatel restaurace vůči personálu a co tedy personál? Jak je to s respirátory pro obsluhu, mají za povinnost je nosit či ne?
Dobrý den, Honzo. Děkujeme Vám za dotaz, rádi na něj odpovíme. K nákaze koronavirem může dojít jak v restauraci, kde se pouze pijí nápoje, tak v té, kde se podává i jídlo. Hosty restaurace mohou nakazit zaměstnanci restaurace, ať už jsou očkovaní či nikoliv. Jediný rozdíl mezi očkovaným a neočkovaným personálem je v současné době (k 6. 12. 2021) ten, že neočkovaný personál (včetně personálu, který ještě nemá dokončené očkování) musíte pravidelně 1x týdně testovat rychlým antigenním testem. Na tyto povinné testy ne(do)očkovaného personálu získáte příspěvek z Fondu prevence v rámci Programu na podporu provádění samoodběrových testů na onemocnění COVID-19 ve firmách. Očkování však nezajistí, aby se očkovaný koronavirem nenakazil a nešířil nákazu onemocněním COVID-19 dál. Očkování pouze výrazně sníží riziko vážného průběhu nemoci COVID-19 u očkovaného jedince. Proto je nutné a vládnou nařízené, aby všichni zaměstnanci, bez ohledu na to zda jsou či nejsou očkovaní, nosili ve vnitřních i vnějších prostorách restaurace respirátor nebo nano-roušku třídy FFP2 a vyšší. Povinností zaměstnavatele restaurace vůči personálu, resp. povinnosti personálu jsou: nošení respirátoru nebo nano-roušky třídy FFP2 a vyšší, pravidelné testování tzv. neočkovaného personálu 1x týdně rychlým antigenním testem (výčet, na koho se testování vztahuje a na koho nikoliv naleznete na webu Ministerstva zdravotnictví). Měla by ideálně probíhat také pravidelná dezinfekce rukou personálu. V případě jakýchkoliv nejasností doporučujeme obrátit se na krajskou hygienickou stanici nebo na telefonickou informační linku 1221 ke koronaviru. Věříme, že jsme Vám byli nápomocni a přejeme hodně úspěchu a pevné zdraví. Tým Restaurant Academy.