Povinnosti servírek a číšníků

Během Školení na zvýšení tržeb v restauraci se nebudeme primárně zaměřovat na základní znalosti a pracovní povinnosti servírek a číšníků. Je-li někdo v tomto oboru nováčkem, můžeme mu trochu se základy pomoci během živého školení. Například mu můžeme ukázat, jak se nosí talíře a další nejzákladnější praktické dovednosti týkající se obsluhy hostů. Praktické dovednosti jsou však o cviku a to vyžaduje nějaký čas.

Školení na zvýšení tržeb je koncipováno především pro servírky a číšníky, kteří svoji praxi už alespoň chvíli vykonávají a obeznámili se základy své práce, tedy alespoň s teorií. Proto si nyní raději základní povinnosti servírek a číšníků shrneme, ať je obsluhující personál připraven na školení, kde si základy spíše jen připomene a výuka se bude soustředit mj. na komunikaci s hostem, sebemotivaci, loajalitě k zaměstnavateli a hlavně pak na to, jak více prodávat a zvyšovat tak tržby restaurace. Celý program školení si můžete zdarma stáhnout.

A nyní už k základním povinnostem servírek a číšníků v restauraci. Každý provoz je trochu jiný, používá jiný inventář a mobiliář. Základní povinnosti obsluhujícího personálu jsou však stejné pro všechny provozy. Vynecháme proto nyní povinnosti jako je například příprava a udržování pomocných vozíků, skleněných vitrín, keridonů, apod. Stejně tak nebudeme uvádět podrobný popis toho, jaké činnosti zahrnují jednotlivé povinnosti. Většinu z toho si servírky a číšníci připomenou během školení.

Všeobecnými a základními povinnostmi servírek a číšníků jsou:

  • včasný příchod na pracoviště
  • převléknutí se do stanoveného pracovního oděvu, úprava zevnějšku
  • mít k dispozici vybavení pro servírky a číšníky (tj. příručník, číšnická vývrtka s otvírákem, zápisník, tužka, zápalky nebo zapalovač, kapesníky, případně číšnická peněženka)
  • příprava pracoviště a inventáře dle všeobecných a/nebo stanovených norem
  • kontrola a udržování jídelních a nápojových lístků
  • znalost obsahu jídelních a nápojových lístků a znalost přípravy pokrmů a nápojů
  • přivítání a usazení hostů
  • odborná obsluha (komunikace s hosty, chování, bezpečnost, hygiena, dodržování pravidel)
  • řádné přijímání objednávek
  • servírování pokrmů a nápojů
  • dokončení některých pokrmů před hosty – dle typu provozu (např. flambování)
  • sklízení použitého inventáře ze stolů
  • inkasování plateb
  • řádné zúčtování tržeb
  • kontrola a uskladňování zboží
  • udržování pořádku na pracovišti
  • úklid po skončení směny

Tip na závěr pro majitele restaurací: Podrobně sepište a 2x vytiskněte servírkám a číšníkům jejich povinnosti. Nechte si každým tento dokument podepsat a druhý jim předejte. Tento dokument označte jako součást pracovní smlouvy (u současných zaměstnanců např. jako Dodatek k pracovní smlouvě). Tím snížíte lhostejnost a nekázeň na pracovišti ze strany obsluhujícího personálu.

Komentáře

    Přidat komentář

    * Nezapomeňte na povinné pole.