Povinnosti servírek a číšníků

Během Školení na zvýšení tržeb v restauraci se nebudeme primárně zaměřovat na základní znalosti a pracovní povinnosti servírek a číšníků. Je-li někdo v tomto oboru nováčkem, můžeme mu trochu se základy pomoci během živého školení. Například mu můžeme ukázat, jak se nosí talíře a další nejzákladnější praktické dovednosti týkající se obsluhy hostů. Praktické dovednosti jsou však o cviku a to vyžaduje nějaký čas.

Školení na zvýšení tržeb je koncipováno především pro servírky a číšníky, kteří svoji praxi už alespoň chvíli vykonávají a obeznámili se základy své práce, tedy alespoň s teorií. Proto si nyní raději základní povinnosti servírek a číšníků shrneme, ať je obsluhující personál připraven na školení, kde si základy spíše jen připomene a výuka se bude soustředit mj. na komunikaci s hostem, sebemotivaci, loajalitě k zaměstnavateli a hlavně pak na to, jak více prodávat a zvyšovat tak tržby restaurace. Celý program školení si můžete zdarma stáhnout.

A nyní už k základním povinnostem servírek a číšníků v restauraci. Každý provoz je trochu jiný, používá jiný inventář a mobiliář. Základní povinnosti obsluhujícího personálu jsou však stejné pro všechny provozy. Vynecháme proto nyní povinnosti jako je například příprava a udržování pomocných vozíků, skleněných vitrín, keridonů, apod. Stejně tak nebudeme uvádět podrobný popis toho, jaké činnosti zahrnují jednotlivé povinnosti. Většinu z toho si servírky a číšníci připomenou během školení.

Všeobecnými a základními povinnostmi servírek a číšníků jsou:

  • včasný příchod na pracoviště
  • převléknutí se do stanoveného pracovního oděvu, úprava zevnějšku
  • mít k dispozici vybavení pro servírky a číšníky (tj. příručník, číšnická vývrtka s otvírákem, zápisník, tužka, zápalky nebo zapalovač, kapesníky, případně číšnická peněženka)
  • příprava pracoviště a inventáře dle všeobecných a/nebo stanovených norem
  • kontrola a udržování jídelních a nápojových lístků
  • znalost obsahu jídelních a nápojových lístků a znalost přípravy pokrmů a nápojů
  • přivítání a usazení hostů
  • odborná obsluha (komunikace s hosty, chování, bezpečnost, hygiena, dodržování pravidel)
  • řádné přijímání objednávek
  • servírování pokrmů a nápojů
  • dokončení některých pokrmů před hosty – dle typu provozu (např. flambování)
  • sklízení použitého inventáře ze stolů
  • inkasování plateb
  • řádné zúčtování tržeb
  • kontrola a uskladňování zboží
  • udržování pořádku na pracovišti
  • úklid po skončení směny

Tip na závěr pro majitele restaurací: Podrobně sepište a 2x vytiskněte servírkám a číšníkům jejich povinnosti. Nechte si každým tento dokument podepsat a druhý jim předejte. Tento dokument označte jako součást pracovní smlouvy (u současných zaměstnanců např. jako Dodatek k pracovní smlouvě). Tím snížíte lhostejnost a nekázeň na pracovišti ze strany obsluhujícího personálu.

Komentáře
  1. Zuzana napsal:

    Dobrý den,zeptám se. Je v popisu práce číšnice/číšníka v okně na špinavé nádobí sklízet zbytky jídla z talíře? Děkuji za odpověd.

    • Restaurant Academy napsal:

      Dobrý den, Zuzko,

      ano, sklízení zbytků jídel z talířů je součástí práce servírek a číšníků, pokud zaměstnavatel výslovně nestanoví, že tuto činnost bude dělat zaměstnanec na myčce. Zpravidla je to ale v gastronomických provozech povinností obsluhujícího personálu. Záleží pak na uzpůsobení prostor. Máte-li pocit, že by bylo čistě z důvodu ohleduplnosti vůči hostům vhodnější (např. aby manipulaci se zbytky neviděli), aby očištění inventáře dělal někdo na myčce, můžete zaměstnavateli Váš návrh sdělit. Jistě Vás rád vyslechne a najdete společné řešení. V případě jakýchkoliv dalších dotazů se na nás můžete Vy nebo i Váš zaměstnavatel kdykoliv obrátit. Rádi poradíme nebo pomůžeme.

  2. Nikol napsal:

    Dobry den, chtela bych se zeptat jestli muze servirka, ktera je v ocekavani a ma vetsi potrebu jist mit za barem v male ledniccee pod barem sve vlastni jidlo… Napr. Jogurt apod.

    • Restaurant Academy napsal:

      Krásný den, Nikol. Mamince gratulujeme k miminku a pokud bude mít vlastní jídlo, které bude dobře zabalené (nejlépe v původním obalu – např. jogurt, jak píšete) za barem a nebude hrozit kontaminace s ostatními surovinami / zbožím gastro provozovny, mělo by být vše i z hlediska hygieny v pořádku. Každý z oblastních hygieniků ale může mít na věc rozličný názor. Pokud tedy máte jakékoliv pochybnosti, doporučujeme obrátit se s tímto dotazem na hygienickou stanici v dané lokalitě. Dále doporučujeme, aby vlastní potraviny zaměstnanců byly skladovány mimo zorné pole hostů. Nepůsobilo by to nejlépe. Jedná-li se ale o lednici za barem, kam hosté nevidí, pak je to tak v pořádku.

  3. Olga napsal:

    Dobrý den,
    chtěla jsem se zeptat jestli ma mít personál restaurace (číšníci, kuchaři, pomocná síla) v pracovní době poskytnuto stravování zdarma nebo je běžné jim poskytnou % slevu na jídlo, tak jako to má většina zaměstnanců, kdy jim zaměstnavatel přispívá na stravování?
    Děkuji za odpvěď
    Ola

    • Restaurant Academy napsal:

      Dobrý den,

      děkujeme za dotaz. V tomto případě je to čistě na rozhodnutí vedení, zda budou poskytovat zaměstnancům stravu zdarma či se slevou. V gastro provozech je ale číšníkům, kuchařům i pomocným zaměstnancům poskytována strava většinou zdarma. Nákladově to pro stravovací zařízení není tak vysoká částka jako pro firmy, které by měly zaměstnancům stravu plně hradit třeba v nějaké blízké restauraci. Můžeme však doporučit variantu, že stálí zaměstnanci budou mít stravu zdarma a učni či brigádníci, kteří nepracují plnou pracovní dobu, a zaměstnanci na částečný úvazek budou dostávat příspěvek.

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů