Jak se vyhnout chaosu v restauraci?

Důležitou schopností servírek a číšníků je, aby správně objednali jídlo a přinesli hostům restaurace právě to, co si objednali. Ovšem z praxe jsou známé případy, kdy tomu tak není. Proč? Co se v takových situacích vlastně děje? A co pomůže servírkám a číšníkům správně obsluhovat hosty a předcházet chaosu v restauraci?

Když nastane chyba, která je zjištěna při předávání jídel hostům u stolu, stává se většinou to, že servírka nebo číšník přijdou za kuchařem a dají mu to za vinu. Ale ne vždy je to chyba kuchaře, že dojde u stolu k určitým záměnám a pak nesedí třeba přílohy, které si hosté restaurace objednali. Příčinou je pak zpravidla nepozornost obsluhujícího personálu. Měli by totiž při objednávce používat objednávkový nebo poznámkový bloček papírů a propisku. Když si svědomitě vše zapíší, nemůže se stát, že by jim jídla neseděla. Než jídla zanesou ke stolu, měli by se podívat zpět do poznámek na to, který host měl co objednané a už hostům jen prezentovat, co jim donesli.

Pokud místo toho přijde někdo z obsluhujícího personálu ke stolu několika hostů v restauraci, drží těžké a značně nahřáté talíře a do toho zmatečně vykřikuje názvy pokrmů a ptá se, kdo co měl, nepůsobí to ani profesionálně ani to není dobré pro pořádek. Tak správná obsluha hostů vypadat nemá. Při takovémto přístupu k hostům se většinou stávají chyby. Hosté si často nepamatují název pokrmu, který si objednali nebo si nepamatují, kterou z příloh si objednali a vezmou si třeba řízek a hranolky ačkoliv měli objednaný řízek a americké brambory. Někdo u stolu pak dostane jinou přílohu, než si objednal.  Co je výsledkem? Ano – chaos. Okamžitě dojde k nespokojenosti jednoho z hostů, protože na něj „zbyly“ americké brambory a přitom si objednal hranolky. A ačkoliv je to chyba jednoho z hostů restaurace, je to ve výsledku chyba obsluhujícího personálu. Ti mají mít v poznámkovém bločku zapsáno, kdo z hostů měl jaký pokrm a jakou přílohu měl.

Máme pro servírky a číšníky navíc jeden typ, jak správně obsluhovat hosty v restauraci. Je to způsob, jak si nepomíchat hosty u stolu aniž by si je bylo nutné tolik vzhledově pamatovat. Je třeba si stanovit jednoho z hostů jako prvního a očíslovat si ho jako jedničku. Většinou je to host sedící v čele stolu nebo na kraji. U kulatého stolu je to pak někdo z hostů, kdo je svým vzhledem výrazný nebo kdo sedí na nějakém zapamatovatelném místě (například u stojanu na vína, u květináče s velkou rostlinou, apod.). A od takového hosta si ostatní hosty objednávat po směru hodinových ručiček a číslovat si je dál 2, 3, 4, atd. Ke každému hostu si pak do poznámkového bločku zapisovat, co si objednal a zápisky si ponechat pro další použití. Tak se nestane, že by bylo některému hostovi předáno jiné jídlo nebo i nápoj, než si skutečně objednal. Jedině, že by si servírka nebo číšník omylem udělali špatnou poznámku nebo hostovi v hlučnější restauraci špatně rozuměli. Nebo je to pak skutečně chyba kuchaře. Jen si je třeba dát ještě pozor na to, když si hosté u stolu přesedají. Toho si lze někdy všimnout a hosty si přečíslovat pouhým sledováním pohybu u stolu. V jiném případě je vhodné se nenápadně hostů zeptat, zda si náhodou nepřesedli, když k tomu vyvstane ze strany obsluhujícího personálu podezření.

Proto doporučujeme všem z obsluhujícího personálu používat objednávkový nebo poznámkový bloček a propisku, hosty si očíslovat a vše si důkladně psát. Následně před zanesením stolu se do poznámek podívat a dle toho, v jakém pořadí budou předávány talíře hostům, si je u výdeje rovnat do rukou. Tomu, umět správně obsluhovat hosty a přinést jim to, co si skutečně objednali, předchází ale ještě důležitější schopnost servírek a číšníků. A to umět s hosty efektivně komunikovat a vědět, jak zvýšit prodej v restauraci.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře a k zasílání e-mailů, které by Vás v této souvislosti mohly zajímat. Zásady zpracování osobních údajů