Ke zvýšení prodeje je všeobecně vhodné využívat údajů ze statistiky. Máme pro Vás jednoduchý tip, který když budou servírky a číšníci používat, zvýší se prodej nealkoholických nápojů. Ne všechny restaurace to tak dělají a ty, které ano, většinou ani nevědí, proč to má význam a jaký. Podívejte se tedy na vzájemné souvislosti.
Když si host objedná nealkoholický nápoj, měl by se obsluhující personál hosta zeptat, zda si přeje nápoj s ledem, případně s citronem, je-li v restauraci zvykem nápoje takto podávat. Někdy si dokonce host sám řekne, že by rád nápoj nechlazený, pokud je to možné. Naopak v horkých letních dnech mohou hosté přidání ledu do nápoje uvítat. To však nemá vliv na výši tržeb, spíš na spokojenost hostů. Jak zajistit spokojenost hostů musí servírky a číšníci umět nebo se to mohou rychle a efektivně naučit během školení.
Pro zvýšení počtu prodaných nealkoholických nápojů je však třeba, aby servírka nebo číšník hostovi nápoj přinesli a při té příležitosti mu z lahve nalili část do skleničky. Nejen, že je to slušnost, ale především je statisticky dokázáno, že když obsluhující personál nalije hostovi při přinesení lahve nápoj do cca 2/3 skleničky, zvyšuje se tím u daného hosta spotřeba nealkoholických nápojů. Lze to vysvětlit tak, že host upije ze skleničky a má v ní už jen málo. Dolije si nápoj z lahve, čímž dolije zpravidla celý zbytek lahve do své skleničky, protože většina lahví s nealkoholickými nápoji jsou o objemu do cca 3 dcl a skleničky mají většinou objem 2 – 3 dcl. Tím už má host prázdnou lahev a jediný nápoj, který mu zbývá je ten ve skleničce, což není mnoho. Část vypije během čekání na pokrm a nevystačí mu už dostatek nápoje k napití po jídle. Objedná si tedy další lahev.
Statistika se dá využít v restauraci mnohými dalšími způsoby. Je vhodné sledovat, jak jsou vysoké prodeje jednotlivých pokrmů a nápojů. Podle výsledků takové analýzy lze pak upravovat ceny, rozšířit určitý sortiment nebo některé z produktů naopak vyřadit. Co je však třeba také sledovat je výše tržeb v přepočtu na jednoho hosta. To je údaj, na kterém lze poznat, zda je prodej v restauraci efektivní. Pomocí tohoto údaje také zjistíte návratnost investice do Školení na zvýšení tržeb v restauraci.