Jak v restauraci zacházet s příbory před hostem?

Některé restaurace nemají předem prostřeno, jiné ano. Ty, které prostřeno mají, mají trochu výhodu v tom, že prostřená restaurace více vybízí přicházející hosty k tomu se usadit. Ale ať už prostřeno je či není, je jedna věc, která je společná. Jedná se určitý úkon servírek a číšníků, který často není prováděn správně. Proto se mu budeme věnovat.

Když přijdou hosté do restaurace, která prostřená je, je to o něco snazší, že servírka nebo číšník nemusí přinášet příbory. Ty už na stole jsou. Pokud však hosté přijdou pouze na pití, je třeba příbory odebrat. Případně pokud si objednají jiné jídlo, než na které jsou příbory připraveny, je třeba odebrat nevhodný příbor a doložit správný. V takovém případě se většinou jedná o nůž. Klasický masový nůž je často potřeba vyměnit za nůž steakový nebo rybí. Případně je třeba doplnit ještě lžíci, pokud si host objedná polévku nebo těstoviny. A zde nastává ta častá chyba.

Ať už servírka nebo číšník musí nějaký nadbytečný příbor odnést nebo naopak nějaký doplnit, je třeba, aby k tomu použili podnos, na kterém je ubrousek. Ubrousek může být látkový nebo případně i papírový, v každém případě však čistý. A až na ubrousku mají být umístěny příbory. Hostovi je pak třeba nejdříve odebrat přebytečný příbor a ten nahradit vhodným, pokud se jedná o výměnu příborů. Odebrané příbory je třeba opět odnést na podnose s ubrouskem.

Nemělo by se ale dít to, co lze v některých restauracích stále vidět. Servírka ani číšník by neměli přinášet nebo odnášet příbory pouze v ruce. Je to nevhodné a nepůsobí to dobře. A pokud obsluhující personál má vzdělání v oboru gastronomie, měli by tento způsob zacházení s příbory před hostem znát. Pokud ne, bylo by vhodné jejich dosavadní návyky změnit.

Když hosté přijdou pouze na pití do restaurace, která má prostřeno, je třeba příbory pouze odebrat. A pokud se servírce nebo číšníkovi podaří hosty přece jen přesvědčit, aby si alespoň něco malého k jídlu objednali, což se naučí během Školení na zvýšení tržeb v restauraci, pak hostům zase zpět doloží vhodné příbory. V případě restaurací, které prostřeno nemají a dávají hostům příbory ze společného stojánku, je důležité alespoň zkontrolovat, zda jsou k dispozici všechny potřebné příbory. A zároveň takové restaurace mohou pouvažovat, zda alespoň v době večeří nezačít prostírat stoly a příbory dokládat nebo odnášet na tácku s ubrouskem.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře a k zasílání e-mailů, které by Vás v této souvislosti mohly zajímat. Zásady zpracování osobních údajů