Webové stránky pro gastro provozy zdarma?

web pro pohostinství zdarma
Zvažte pro a proti webových stránek pro pohostinství zdarma, zda není lepší si sami snadno vytvořit rovnou plnohodnotný web.

Nabízí vám někdo vytvoření webových stránek pro vaši gastro provozovnu zdarma? To je jistě skvělé a zároveň lákavé. Proč ne, když je to zadarmo. Předem si ale zjistěte, zda je skutečně vše zdarma, nebo se musí nakonec za něco platit. Nebo zda není jejich nabídka časově omezena a třeba po roce neobdržíte fakturu za další rok. Než nadšeně odsouhlasíte někomu, že webové stránky od nich zdarma chcete, přečtěte si, na co si dát pozor. Ne vše je vždy takové, jaké se může na první pohled zdát.

Co byste si měli zjistit a na co si dát pozor, než si necháte vytvořit webové stránky pro gastro provoz zdarma:

1. Doména a hosting

Pokud vám někdo nabízí kromě redakčního systému, ve kterém jsou stránky vytvořeny a spravovány, také doménu a hosting zdarma, pak můžete ročně ušetřit pár set korun. Ale za jakou cenu? Všechny weby zdarma jsou vytvořeny na doméně třetího řádu. To znamená, že do názvu domény je vložen většinou i název tvůrce webu. Řekněme, že pro příklad bude tvůrcem webu firma Web zdarma. Doména vaší restaurace pak bude www.vaseprovozovna.webzdarma.cz. Pokud se budou vaši spokojení hosté chtít podívat na odpolední menu v dalším týdnu, většina z nich napíše do adresního řádku na internetu jen www.vaseprovozovna.cz. K jejich překvapení se jim zobrazí chybové hlášení, že stránky neexistují. A máte hned o zákazníky méně. Navíc když chcete přidat webové stránky třeba na plakáty nebo na vizitky, pak ona dlouhá doména třetího řádu asi není zrovna reprezentativní. Taková adresa webu není ani nejlepší z hlediska optimalizace pro vyhledávače. Co se týče hostingu, tak ten je v případě neplacených verzí často omezen velikostí. Co je to hosting? Hosting je vlastně pronájem prostoru na internetu, abyste do toho prostoru mohli nahrát fotky, menu, text, apod. Představte si internet jako svůj flash disk. Když flashku připojíte do počítače a máte na ní uložen třeba 1 dokument, tak se vám v počítači ukáže pruh, kde bílá část značí velikost volného místa v GB a modrá část značí velikost zabraného místa. Tím poznáte, zda je flashka už plná či nikoliv. A stejně tak i hosting je část volného místa na internetu, který si musíte na každý rok pronajmout. Když si pronajmete málo místa, tak je to jako byste si koupili malou flashku o kapacitě třeba jen 2 GB. Na tu se vám toho moc nevejde. A hosting zdarma, pokud není součástí nějaké placené služby, je většinou právě tento malý prostor, kam sice můžete napsat nějaký text a nahrát pár fotek, ale moc se jich tam asi také nevejde. Takže za pár let budete asi muset řešit tak či tak změnu.

2. Tuctovka

Webové stránky pro gastronomii jsou zpravidla na jednom typu šablony. To znamená, že vaše stránky budou mít opticky stejný vzhled jako web dalších několika stovek restaurací. Pokud vám to nevadí, pak to nemusíte řešit. Jak se ale odlišíte od své konkurence? Pokud působíte v menší vesnici, kde jiná hospoda není, pak to nejspíš nebude mít zásadní vliv. V případě, že jste ve větším městě, kde je kolem spousta dalších restaurací, hospod, kaváren, cukráren a podobně, pak by se mohli vaši potenciální hosté, kteří budou vyhledávat ne podle názvu provozovny, ale jen podle lokality, nechat zmást vzhledem webových stránek a objednat si rozvážku jídla třeba od vaší konkurence.

3. One page web

Většina webových stránek zdarma jsou tzv. one page stránky. To znamená, že se jedná o jednu obrovsky dlouho stránku, na které jsou postupně za sebou všechny oddíly s textem, fotkami, apod. Na tyto oddíly se dá sice odkazovat zpravidla i z hlavního menu, ale nikdy se neotevře další podstránka. Pouze posune návštěvníka webu o kus níž nebo výš na oddíl s náležitými údaji. To by na první pohled nemuselo vadit. Rozhodně to ale neumožňuje přidat na web třeba několik fotoalb do galerie fotografií. Můžete jich přidat pár. Jednu pěkně za druhou. Třeba jednu z každé akce a tu popsat. Ale když budete mít ročně 20 akcí, tak jak dlouho by musel návštěvník rolovat směrem dolů než by se dostal třeba na další oddíl s kontakty? A jak byste přidali třeba několik opravdu zajímavých fotek z jedné akce? To by asi tak dobře už nešlo. Navíc při přidávání fotek se může snadno stát, že jiný oddíl, třeba s otevírací dobou, se vám zamíchá mezi fotky. Popisky v hlavním menu se nedají zpravidla měnit ani přidávat. Lze je pouze ubrat. Nelze tvořit ani podstránky pod hlavní kategorií. Máte třeba penzion s restaurací? Není možné mít v hlavním menu kolonku restaurace a po jejím rozkliknutí se rozbalí možnosti jako je jídelní lístek, nápojový lístek, otevírací doba, rezervace, fotogalerie a obdobně to mít po kliknutí na kolonku penzion. Myslete proto už nyní na budoucnost. Co vše byste mohli časem potřebovat vkládat do stránek, jak chcete postavit nyní nebo časem strukturu stránek, jakým způsobem budete získávat kontakty na své hosty a jak s nimi budete chtít komunikovat, zda budete chtít na webu publikovat zajímavé články pro své hosty, které mimochodem taktéž podporují SEO, atd.

4. Vkládání jídelních lístků

Jídelní lístek lze do webových stránek vložit několika způsoby. Nejčastěji formou textu, jako soubor ke stažení nebo jako obrázek. Který ze způsobů je nejlepší?Jednoznačně text přímo na webových stránkách. Ten se dá totiž dobře zvětšit (přiblížit) i na menším zařízení jako je mobil, návštěvník z něj může text kopírovat a přeposlat ho například v SMS svým kolegům, aj. Jídelní lístek ve formě obrázku je hůře čitelný, při zvětšení se sníží kvalita a text je kostičkovaný (pixelový), ani z něj nelze text kopírovat. Pokud vložíte na web menu ve formě souboru ke stažení, tak většina potenciálních hostů si vaše PDF nebo Wordový dokument ani nestáhne a raději webové stránky zavře. Lidé neradi stahují soubory, které by jim zahltili paměť mobilu nebo počítače. O to více v případě mobilu, kdy v době mimo wifi by zbytečně čerpali svá cenná data. Stažení jídelníčku by je stálo zbytečně několik kB navíc. A někteří si v mobilu stažený lístek ani neumí pak dohledat a otevřít. Vaše nabídka pokrmů a nápojů by měla být viditelná hned přímo na webu, v čitelné a přehledné podobě. Weby zdarma se často chlubí tím, že vkládání dat včetně jídelních lístků je extrémně snadné. Ano, to mají pravdu. Ale umožňují právě pouze variantu nahrát soubor ke stažení nebo obrázek.

5. Optimalizace pro vyhledávače nebo-li SEO

SEO je zkratka anglického Search Engine Optimalization a v překladu znamená optimalizaci pro vyhledávače. Je jednou z důležitých součástí každých webových stránek. I když se jedná o náročnou disciplínu, můžete alespoň její základy zvládnout. Mnohé placené šablony vám umožní přidat vlastní titulek (tedy nadpis stránky), description (tedy popisek stránky) a key words (tedy klíčová slova a spojení). Všechny tyto 3 části mají své zákonitosti, především maximální doporučenou délku. O tom si někdy můžeme povědět více v samostatném článku. Podstatné je mít možnost tyto údaje sami nastavovat, a to pro každou podstránku zvlášť. Nechat je generovat automaticky totiž nemusí být nejšťastnějším řešením, naopak může webu uškodit. Pokud budete chtít dosáhnout první pozice, jistě vám k tomu budou stačit i webovky zdarma, pokud budete působit v menší vesnici a budete jediná hospoda v okolí. Pak na klíčové spojení „hospoda Názevvesnice“ (např. hospoda Hornídolní) budete s největší pravděpodobností první. Pokud budete vaši restauraci chtít najít při vyhledávání v rámci celého okresu, nebudete možná ani na prvních 3 stránkách. Pro gastro a ubytovací provozy ve městech, kde je více podobných podniků, není SEO webu zdarma většinou dostačující. Webové stránky zdarma deklarují skvělé SEO, někdy i možnost nechat si automatem generovat každých 14 dní nový text webu na základě nějakých vstupních údajů o vaší restauraci nebo jiné gastro provozovně. Je pravda, že pravidelně neaktualizované stránky, se kterými se nepracuje, vyhodnotí roboti vyhledávačů jako tzv. mrtvé. Nejsou podle nich aktuální a firma, které patří, už možná ani neexistuje, když se na webu nic nepřidává ani nemění. Otázkou však je, kolik restaurací má od stejné firmy web zdarma a nechají si vygenerovat automatem text, aby měli vše bez práce. Zní to jako pohádka. Je to ve skutečnosti ale úpis ďáblu. Stejný text jako vaše provozovna nebo jeho větší části může mít několik dalších. Roboti vyhledávačů to vidí. Oni si vše pamatují a okamžitě zaznamenají duplicitní text. Za to váš web náležitě penalizují a strčí ho o pěkných pár příček níž, někdy až někam na konec seznamu vyhledávání. Originální a zároveň tematický text je proto hlavní hybnou silou směrem na první příčky vyhledávačů.

6. Jazykové mutace

Mít multilanguage webové stránky, které se budou samy překládat do jazykových mutací je bezesporu něco, co chce asi každý, kdo ve své restauraci, hospodě, hotelu, penzionu, atd. rád přivítá i cizince. Ovšem jak je to v případě webových stránek zdarma? Některé z nich v rámci své šablony jazykové mutace nabízí. Někdy si za ně připlatíte, ojediněle jsou také zdarma. Když za ně ale nemusíte nic platit, překládají pouze texty, které jsou v základním, tedy v našem případě českém, jazyce vygenerovány jejich automatem na texty. Ty mají totiž jediné předem přeložené. Pokud doplníte nějaký svůj vlastní text, název pokrmu nebo popisek fotky, jídelní lístek v PDF nebo ve formě obrázku, tak se tyto texty nepřeloží do žádného z jazyků. Cizince, který se na vaše stránky dostane, to může odradit od dalšího zkoumání informací. Je někdy lepší nechat web jen v češtině. Cizincům pak tyto texty přeloží v jejich zařízení automatický překladač webových stránek od Googlu. V podstatě se nabídne sám, že texty na webu přeloží. I proto je dobré mít jídelní lístek vložen jako text.

7. Možnost přidávání dalších modulů

Někdy časem zjistíte, že potřebujete propojit své stránky třeba s rozesílkovým programem na e-maily ve formě vložení formuláře, přes který se mohou noví zájemci registrovat. Nebo chcete umožnit hostům vytvořit si rezervaci online, chcete propojit svůj web přes tzv. API s nějakým portálem, který zajišťuje rozvážku jídla, atd. I kdyby to web zdarma umožňoval, v drtivé většině si za to připlatíte. U plnohodnotných placených šablon už neplatíte nic navíc.

Je toho samozřejmě více, ale toto jsou ty nejzákladnější věci, na které byste si měli dát pozor, než se necháte zlákat na webové stránky zdarma. Zvažte raději vlastní webové stránky na plnohodnotné placené platformě, která v sobě zahrnuje několik druhů vzhledově zajímavých šablon i pro restaurace a další gastro podniky, pro ubytovací zařízení. Je i pro laiky, vše je intuitivní, snadné a web můžete mít hotov za půl dne. Časem ho můžete rozšiřovat, zvelebovat, libovolně upravovat, využívat přednastavených modulů, atd. Prostě využijete webové stránky na plno.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře a k zasílání e-mailů, které by Vás v této souvislosti mohly zajímat. Zásady zpracování osobních údajů