Co mají servírky a číšníci udělat než nechají hosty vybrat si jídlo?

V praxi se stále ještě občas setkáváme s jednou neřestí servírek a číšníků. Když hosté zavítají do restaurace, přinese jim obsluhující personál jídelní a nápojový lístek. Některé restaurace mají navíc oddělený vinný lístek. O ten si musí hosté často u obsluhy požádat. Což také není správné. Zaměstnanci v obsluze jsou tam od toho, aby sami od sebe přinesli všechny lístky. Pokud však bude obsluhující personál dobře znát všechny kroky, jak zvýšit prodej v restauraci, nebudou hosté ani jeden z lístků téměř vůbec potřebovat.

Obsluhující personál nejsou totiž jen „nosítka“. Jsou tam především od toho, aby hostům pomohli vybrat pro ně to nejlepší z nabídky restaurace. To není často snadná úloha. Proto je třeba, aby se servírky a číšníci naučili dobře znát pravidla obsluhy v restauraci. Pokud budou podle nich postupovat a tudíž budou vědět, jak obsluhovat v restauraci, nezapomenou nikdy na nic z toho, co mají udělat před tím, než nechají hosty vybrat jídlo.

Při prvním kontaktu s hosty u stolu je třeba, aby zaměstnanci v obsluze dodržovali určitou posloupnost práce. Kromě kroků, které jsou způsobem, jak zvýšit prodej, by se měl obsluhující personál hostů zeptat, co si budou přát objednat k pití. Hosté přece nemohou, pokud to výslovně nechtějí, sedět v restauraci jen tak „na suchu“ až do té doby, než si vyberou jídlo. Na to by si tedy měli dát servírky a číšníci pozor a hostů se ptát na to, co si přejí přinést k pití. A to už když poprvé přijdou k jejich stolu a předávají jim lístky. To je bohužel to, co se někdy neděje. Pokud si obsluha myslí, že předá hostům jídelní a nápojový lístek a pak odejdou, tak jsou na omylu.

Dobré je, aby se servírky nebo číšníci hostů zeptali jednak nejdříve na pití a pak, aby postupovali dle pravidel obsluhy v restauraci, která mají jasně stanovený řád. Jen to je cesta, jak zvýšit prosperitu restaurace a získat vyšší tržby i při stejném počtu hostů. Nic by nemělo být zbytečně vynecháno. A pokud bude obsluhující personál pravidla správně dodržovat, nebudou si muset hosté ani sami vybírat z lístků. Přesto si objednají to, co je promění ve spokojené hosty, kteří se budou rádi vracet. A to především díky správné obsluze hostů.

Tagy:
Komentáře
  1. Jaroslav Klimeš napsal:

    „Na to by si tedy měli dát servírky a číšníci pozor a hostů se ptát na to, co si dají k pití už při předávání lístků.“ Myslíte to opravdu tak, že hostu předložím jídelní a nápojový lístek a ještě než jej stihne otevřít, nedej Bože přečíst, už se ho mám ptát, co si dá k pití? To doufám ne. Za to by dostal od vrchního pár facek i učeň prvního ročníku…

    • Mirin Group Restaurant Academy napsal:

      Ano, myslíme to zcela vážně. Host si nemusí ani otevřít nápojový lístek ani si ho přečíst a obsluha se má ne jen zeptat na něco k pití. Pokud by za to učeň dostal pár facek od vrchního, tak je třeba se zamyslet nad vrchním. Bohužel velké množství servírek a číšníků jsou vychováváni tak, aby byli jen tzv. „nosítka“. To ale není podstata restauračního byznysu. Žijeme v době, kdy je třeba aktivně prodávat. Kolik prodá člověk, který jen přinese, co si host objedná a odnese špinavé nádobí? A kolik prodá servírka nebo číšník, který bude znát sortiment, bude se s hostem bavit a zjistí o hostovi více a bude schopen mu ku spokojenosti hosta prodat více? A kolik to přinese restauraci? Pravdou je, že podstatu se dozvíte pouze ve Školení na zvýšení tržeb v restauraci. Ale již nyní je jistě jasné, že obsluhující personál, který bude umět vhodně prodávat, vydělá restauraci více než jen „nosítko“.

  2. Jan Císařovský napsal:

    Bohužel se to opravdu děje. Byli jsme s manželkou v několika restauracích na večeři a vinný lístek nám donesli snad pouze jedinkrát, jindy pouze na požádaní. Dokonce se nám v jedné nejmenované restauraci stalo, že jsme si nakonec po chvilce čekání našli jejich vinný lístek na stránkách restaurace sami a rovnou si řekli o dané víno. Štěstí bylo, že jsme znali vinaře a onu odrůdu. Přitom to ale není tak těžké! Jednoduše se dá nabídnou víc a pokud je číšník/servírka dobrá, snadno se nechám přesvědčit a vyzkoušet něco nového správným zaujmutím a prodáním. Pokud ale jdu do restaurace, tak se chci nechat obsloužit, né si hledat vinný lístek někde na internetu…

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře a k zasílání e-mailů, které by Vás v této souvislosti mohly zajímat. Zásady zpracování osobních údajů