Potřebovali byste vědět, jak prosperovat v restauraci? Zaměřte svoji pozornost trochu bokem a podívejte se na svůj web. A pokud žádný ani nemáte, tak to raději rychle napravte. Současná doba si žádá krásný, funkční a poutavý web. Ale ne jen pár stránek s textem. Ten je samozřejmě důležitý. Je však třeba využít celý potenciál webu. V tomto článku se proto zaměříme na to, jak zvýšit prosperitu restaurace tím, že se budete vyvarovat nebo napravíte nejčastější chyby v internetovém prostředí.
Restaurace mají možnost o sobě dát vědět i jinak, než jen pomocí svých webových stránek. Často lze základní informace o podniku vložit do různých internetových katalogů, map, seznamů firem, a to bez nutnosti mít své vlastní stránky. To je skvělý způsob, jak postupovat při otevření restaurace. Ovšem co nejdříve by měla každá restaurace i hospoda svůj web mít. A zápisy do katalogů firem na internetu využívat spíše jen jako podpůrné prostředky, jako reklamu na restauraci. Je totiž pravděpodobnější, že když lidé na internetu hledají vhodné místo, kam se půjdou najíst, půjdou tam, kde zjistí více informací než jen polohu a otevírací dobu. O to více to platí v případě objednávky rozvozu jídla. Hosté chtějí vidět především jídelní a nápojový lístek a alespoň pár fotek, aby měli představu, do jakého by zavítali prostředí, jak vypadá hotové jídlo, apod. Vytvoření vlastního webu navíc zvládne i laik sám a bez nutnosti platit velké sumy webmasterům. Stačí si pořídit skvělou šablonu a za pár hodin může být váš web na světě. A navíc zcela pod vaší kontrolou. Nabízí vám někdo vytvoření webových stránek zdarma? O tom, jak se nenechat nachytat bude náš další článek.
Když už restaurace svůj web má, musí dbát na to, aby byl pro potenciální hosty i užitečný a smysluplný. Nejčastěji se na webových stránkách vyskytují četné hrubky. Přitom stačí si napsat text nejdříve ve Wordu a nechat si zkontrolovat tímto programem pravopis. A až poté uveřejnit text na stránkách. Vyskytují se ale i jiné chyby. Jednou z nich je vadné zobrazování stránek. Některé části stránky se navzájem překrývají a nelze je tedy návštěvníkem přečíst. Nebo se nenačítají správně obrázky, což je třeba u fotografií pokrmů nebo prostor restaurace poměrně nežádoucí. Můžete tak zbytečně ztratit ty potenciální hosty, kteří se podle fotek rozhodují. Někdy je důvodem odchodu návštěvníka z webu jeho pomalost. Častou příčinou jsou třeba co do kapacity příliš velké fotky nebo flash. Ty dokážou zpomalit načítání webu až o minutu. Přitom každá sekunda se počítá, aby potenciální host neodešel dříve, než se stránky vůbec načtou. Dalšími chybami, které můžete snadno ovlivnit a opravit, jsou nefunkční odkazy. To se stane, například když v nějakém příspěvku odkazujete na nějaký obsah umístěný na jiné stránce, kterou ale následně smažete, protože už není aktuální. Je potřeba upravit nebo smazat i onen odkaz, ze kterého je na smazanou stránku směrováno. Dbejte vždy na to, aby informace uvedené na vašich webových stránkách byly aktuální. Není například vhodné mít na konci února uvedenou na webu jako poslední informaci vánoční otevírací dobu nebo lednový termín sanitárních dní, kdy bylo zavřeno, když mezitím už proběhly další v půlce února a ty březnové brzy chystáte.
Návštěvníci webu restaurace se rozhodnou vaše stránky navštívit většinou proto, aby se podívali na jídelní lístek. Ten tam někdy ale chybí. Co chybí ale ještě častěji je lístek nápojový. Ten by měl být na stránkách uveden také, protože je stejně tak důležitý. Potenciální hosté se rádi podívají, jaké čepujete pivo, jaké máte nealko nápoje a především pak jaké víno by si u vás mohli objednat. A pokud někdo hledá konkrétní nápoj, jako je třeba nealkoholické víno, a nenajde ani nápojový lístek, tak do vaší restaurace s největší pravděpodobností pro jistotu ani nezavítá. Na některých stránkách zase chybí otevírací doba nebo ceny pokrmů a nápojů. Vhodné je u pokrmů uvádět i čísla alergenů. Lidí, kteří mají alergii na některé druhy potravin, poslední dobou přibývá. Dejte jim vědět, že u vás si vyberou uvedením alergenů do jídelního lístku. Také pomozte potenciálního hostům vás snáze najít přidáním přesné adresy provozovny, mapy a popisu, jak se k vám dostanou. Chybět by neměl ani výčet způsobů platby jako například informace o tom, zda přijímáte platební karty a stravenky. Zvýšit zájem hostů můžete ale i jinými způsoby. Třeba uveřejněním informace o tom, že vaši zaměstnanci byli odborně proškoleni a hosté tak mohou očekávat kvalitní servis i chutná a elegantně naservírovaná jídla.
V dnešní době je používání mobilů a tabletů zcela běžné. Dokonce pro vyhledávání na internetu jsou používané častěji než stolní počítače a notebooky. Pokud ale nemáte stránky responzivní, pak se na menších zařízeních než je počítačová obrazovka nemusí zobrazovat správně. To může zapříčinit, že z vašich webových stránek potenciální hosté téměř okamžitě odejdou a vaši restauraci následně nenavštíví. Přitom mnoho lidí hledá informace o tom, kde se mohou dobře najíst, během cesty, když jedou třeba na výlet nebo na dovolenou, případně na služební cestu, apod. Zajistěte proto, aby vaše webové stránky byly responzivní a zobrazovali se správně na všech zařízeních.
Ačkoliv restaurace nebo hospoda má svůj web, jde často pouze o pár stránek, kde hosté naleznou aktuální JL a NL, otevírací dobu, kontakty, fotogalerii. Kromě možnosti rezervace, která je většinou jen jednorázová, chybí tzv. CTAčko, tedy výzva k akci (z anglického call to action). Pokud přemýšlíte, jak zvýšit prosperitu restaurace, je třeba doplnit na web možnost navázání a udržování si komunikace s hosty. Nejsnadnějším způsobem je, vložit do stránek formulář, kde se zájemci budou moci dobrovolně registrovat a přihlásit se k zasílání například aktuálního týdenního menu. Jestli e-mailem nebo v SMS je jedno. Kromě toho můžete databázi takových kontaktů využívat třeba i na zasílání informací o různých akcích (např. hudební večer, sportovní vysílání, degustace, apod.), slevách, tzv. happy hours, atd. Pouze udržování si kontaktu s potenciálními a stávajícími hosty přinese z dlouhodobého hlediska vyšší návštěvnost a tím i vyšší tržby. Pokud nevíte, jak na to, jak takový formulář vytvořit, zprovoznit a jak shromažďovat kontaktní údaje v souladu s GDPR, pak pro vás máme dobrou zprávu. Existuje na to online program v češtině, který udělá vše za vás. Jeho používání je velmi snadné a zvládne to opravdu i laik.
Optimalizace webových stránek pro vyhledávače, zkráceně SEO (z anglického search engine optimalization) je kapitola sama pro sebe. SEO zahrnuje různé práce. Mezi ně patří i optimalizace samotného webu. Nejdůležitější je mít stránky optimalizované pro vyhledávače, ale zároveň dodržovat tzv. UX, tedy uživatelskou příznivost. Nejdůležitější je obsah. A to pravidelný. Existují určitá pravidla, jako například to, že se na stránce nesmí vyskytovat přemíra klíčových slov, atd. Jde o složitější disciplínu a bez neustálého sledování vývoje algoritmů vyhledávačů je téměř nemožné maximalizovat úspěch. Proto je lepší to nechat na profesionálech. Nebo se spolehnout na chytrou šablonu webových stránek, ve které si poutavý web můžete snadno sami vytvořit, a má zároveň v sobě nainstalované alespoň základní SEO. To samo o sobě vám a vašemu webu může pomoci dostat se ve vyhledávačích o několik příček nahoru.
Možná si říkáte, že toho je hodně a nevíte, jak vše skloubit dohromady. Většinu toho za vás vyřeší šablona webových stránek, která je v českém jazyce a dokážete si díky ní vytvořit webové stránky dle vašich představ a ve vaší správě. Tato šablona v sobě zahrnuje základní SEO, možnost vkládat pravidelně denní menu, přidat jednoduše formulář pro vytváření své vlastní databáze potenciálních a stálých hostů, rezervační systém, fotogalerii, mapu a mnoho dalšího. Je plně responzivní, upozorní vás na překlepy a hrubky v textu a má i mnoho dalších funkcí.