Kdy správně v restauraci odnést hostovi talíř?

Někdy není lehké rozpoznat, kdy host v restauraci již dojedl. Ovšem servírky a číšníci by měli respektovat pravidla obsluhy v restauraci. Jedno z nich jim ve většině případů napoví, zda hostovi mohou talíř již odnést nebo ještě ne. Je zcela jasné a zároveň je součástí etikety stolování. Proto by jej měli zaměstnanci v obsluze dodržovat. V praxi se totiž setkáváme s případy, kdy tomu tak není a jídlo je odneseno hostovi předčasně, bez ptaní a k nespokojenosti hosta.

Standardně tomu je tak, že pokud host stále ještě jí nebo hodlá pokračovat v jídle, nechá na talíři příbor od sebe, jakoby zkřížen. V tom případě by servírka nebo číšník neměli hostovi jídlo odnést. Byť host zrovna nějakou chvíli nepokračuje v jídle. Může třeba čekat, až mu slehne, vychutnávat si lahodné víno, komunikovat s jinými hosty, kochat se okolím restaurace, apod. To mohou být důvody, proč host zrovna nejí.

Opakem toho je, že host dá příbory těsně k sobě na bok talíře. V tom případě by servírka nebo číšník měli talíř odnést, byť je jídlo nedojedeno. Host tím naznačuje, že už v jídle nebude pokračovat, ať už pro to má jakýkoliv důvod. Většinou však proto, že je sytý nebo si tzv. šetří místo na dezert. V každém případě má obsluhující personál další příležitost, jak zvýšit prodej. Pokud se to správně naučí, dokáží prodat něco dalšího i sytým hostům. Spokojení budou jak hosté, tak majitel restaurace. A obsluhující personál bude zároveň jejich práce více bavit.

Servírky a číšníci však nesmí zapomínat na to, že ne všichni hosté se řídí etiketou. Proto pokaždé, než talíř odnesou hostovi ze stolu, by se měli správně zeptat, zda mohou talíř odnést a zda bylo vše v pořádku. Tak by měli reagovat i v případě, že host má příbory od sebe a přitom už nepokračuje v jídle nepřiměřeně dlouhou dobu. Pokud host delší dobu nejí a přesto chce pokračovat v jídle, měl by se obsluhující personál znovu zeptat, zda mohou pro hosta něco udělat. Pokud naopak host odpoví, že již dojedl, tak by měli talíř odnést, i když v tomto případě host nezná pravidla stolování v restauraci. A pokud má host příbory u sebe na kraji talíře a přesto nemá dojedeno, bude hostova odpověď na otázku, zda bylo vše v pořádku, jasným ukazatelem pro kuchaře, zda bylo jídlo v pořádku a důvod nedojedení jídla tkví v něčem jiném nebo zda nebyl host s jídlem zcela spokojen. Nebo zda host opět nezná etiketu a v jídle chce pokračovat. Proto by se servírky a číšníci měli hostů vždy ptát, zda mohou talíř již odnést. Byť základem pro jejich práci je znát pravidla obsluhy v restauraci a etiketu stolování.

Komentáře
  1. Jiri Pilstein napsal:

    když už jste tak chytří, měli byste také napsat, že bez ohledu na výše uvedené se nádobí nesklízí, dokud nedojí dáma

    • Restaurant Academy napsal:

      Dobrý den, děkujeme za podnět. Jen je škoda, že začínáte takovým útočným tónem. Fakticky by se správně nemělo nádobí ze stolu sklízet, dokud nedojí všichni u stolu. To je jeden z důvodů, proč jsme nic takového ve článku ani nezmiňovali. Hlavním důvodem absence této informace však zůstává, že je článek zaměřený na signál hosta formou srovnání příborů na talíři a jinému tématu se nevěnuje. Je však pravdou, že v dnešní době je bohužel téměř až zvykem nečekat s debarasem na ostatní hosty u stolu a odnést talíře těm hostům, kteří již zjevně dojedli. Bez ohledu na to, zda je to žena nebo muž a zda skutečně dojedli už všichni. Určitě by se měl ale talíř debarasovat nejdříve ženě, pak muži, tedy ve stejném pořadí, ve kterém se pokrmy servírují.

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře a k zasílání e-mailů, které by Vás v této souvislosti mohly zajímat. Zásady zpracování osobních údajů