Někdy není lehké rozpoznat, kdy host v restauraci již dojedl. Ovšem servírky a číšníci by měli respektovat pravidla obsluhy v restauraci. Jedno z nich jim ve většině případů napoví, zda hostovi mohou talíř již odnést nebo ještě ne. Je zcela jasné a zároveň je součástí etikety stolování. Proto by jej měli zaměstnanci v obsluze dodržovat. V praxi se totiž setkáváme s případy, kdy tomu tak není a jídlo je odneseno hostovi předčasně, bez ptaní a k nespokojenosti hosta.
Standardně tomu je tak, že pokud host stále ještě jí nebo hodlá pokračovat v jídle, nechá na talíři příbor od sebe, jakoby zkřížen. V tom případě by servírka nebo číšník neměli hostovi jídlo odnést. Byť host zrovna nějakou chvíli nepokračuje v jídle. Může třeba čekat, až mu slehne, vychutnávat si lahodné víno, komunikovat s jinými hosty, kochat se okolím restaurace, apod. To mohou být důvody, proč host zrovna nejí.
Opakem toho je, že host dá příbory těsně k sobě na bok talíře. V tom případě by servírka nebo číšník měli talíř odnést, byť je jídlo nedojedeno. Host tím naznačuje, že už v jídle nebude pokračovat, ať už pro to má jakýkoliv důvod. Většinou však proto, že je sytý nebo si tzv. šetří místo na dezert. V každém případě má obsluhující personál další příležitost, jak zvýšit prodej. Pokud se to správně naučí, dokáží prodat něco dalšího i sytým hostům. Spokojení budou jak hosté, tak majitel restaurace. A obsluhující personál bude zároveň jejich práce více bavit.
Servírky a číšníci však nesmí zapomínat na to, že ne všichni hosté se řídí etiketou. Proto pokaždé, než talíř odnesou hostovi ze stolu, by se měli správně zeptat, zda mohou talíř odnést a zda bylo vše v pořádku. Tak by měli reagovat i v případě, že host má příbory od sebe a přitom už nepokračuje v jídle nepřiměřeně dlouhou dobu. Pokud host delší dobu nejí a přesto chce pokračovat v jídle, měl by se obsluhující personál znovu zeptat, zda mohou pro hosta něco udělat. Pokud naopak host odpoví, že již dojedl, tak by měli talíř odnést, i když v tomto případě host nezná pravidla stolování v restauraci. A pokud má host příbory u sebe na kraji talíře a přesto nemá dojedeno, bude hostova odpověď na otázku, zda bylo vše v pořádku, jasným ukazatelem pro kuchaře, zda bylo jídlo v pořádku a důvod nedojedení jídla tkví v něčem jiném nebo zda nebyl host s jídlem zcela spokojen. Nebo zda host opět nezná etiketu a v jídle chce pokračovat. Proto by se servírky a číšníci měli hostů vždy ptát, zda mohou talíř již odnést. Byť základem pro jejich práci je znát pravidla obsluhy v restauraci a etiketu stolování.
když už jste tak chytří, měli byste také napsat, že bez ohledu na výše uvedené se nádobí nesklízí, dokud nedojí dáma
Dobrý den, děkujeme za podnět. Jen je škoda, že začínáte takovým útočným tónem. Fakticky by se správně nemělo nádobí ze stolu sklízet, dokud nedojí všichni u stolu. To je jeden z důvodů, proč jsme nic takového ve článku ani nezmiňovali. Hlavním důvodem absence této informace však zůstává, že je článek zaměřený na signál hosta formou srovnání příborů na talíři a jinému tématu se nevěnuje. Je však pravdou, že v dnešní době je bohužel téměř až zvykem nečekat s debarasem na ostatní hosty u stolu a odnést talíře těm hostům, kteří již zjevně dojedli. Bez ohledu na to, zda je to žena nebo muž a zda skutečně dojedli už všichni. Určitě by se měl ale talíř debarasovat nejdříve ženě, pak muži, tedy ve stejném pořadí, ve kterém se pokrmy servírují.