Jak zajistit dlouhodobou prosperitu restaurace?

Dlouhodobá prosperita restaurace - jak na to
Na co se zaměřit pro zajištění dlouhodobé prosperity restaurace?

Ať už máte během nouzového stavu kvůli koronaviru zavřeno nebo ne, udělejte si čas na dlouhodobé zajištění prosperity vaší restaurace. Pokud jste vyhodnotili, že efektivnější bude nechat restauraci zavřenou, budete mít o to více času vše správně nastavit. V této době se ukazuje, že některé činnosti, které zdánlivě s gastronomií ani nesouvisí, jsou naprosto klíčové pro přežití restaurace, hospody či jiného gastro podniku. Chcete vědět, jak využít všechny dostupné prostředky, i když jste laik? Čtěte dále, které činnosti zajistí vaší gastro provozovně prosperitu a jak je hravě zvládnout.

1. Využijte síly webu

Webové stránky jsou hlavní a zároveň první komunikační kanál s vašimi potenciálními hosty. Nezáleží v tu chvíli na tom, zda je to v době, kdy restaurace normálně funguje a má otevřeno, nebo se rozhodne v době nouzového stavu a omezení pohybu obyvatel jídla a nápoje prodávat balená přes okénko nebo je rozvážet. V každém případě jsou webové stránky jedním z hlavních způsobů, jak předat hostům potřebné informace. Měl by na nich být určitě jídelní a nápojový lístek s aktuální nabídkou. Dále otevírací doba nebo doba přijímání objednávek s doručením domů nebo do práce. Můžete na nich informovat své hosty o tom, jak dodržujete hygienické předpisy, jak přizpůsobíte provozovnu a zajistíte ochranu zdraví hostů, až bude zase otevřeno, jaké plánujete speciální nabídky a podobně. Webové stránky jsou proto zásadní k tomu, abyste navázali nebo i udrželi komunikaci s hosty. Pokud ještě nemáte svoje webové stránky, vyzkoušejte si, jak snadno si je můžete sami vytvořit během pár hodin, aniž byste byli expertem či webmasterem. Jak využít síly webu vám podrobněji popíšeme v našem dalším článku.

2. Budujte svoji vlastní databázi hostů

Jedním z nejúčinnějších způsobů, jak komunikovat s hosty vaší restaurace či jiné gastro provozovny je zasílat jim informace e-mailem a/nebo formou SMS zpráv. K tomu ale potřebujete na hosty získat potřebné kontakty. Na webových stránkách, případně i na jiných místech, jako jsou třeba sociální sítě, Google maps, apod. proto umožněte lidem vám údaje o sobě předat. Nejlépe funguje, když jim za to dáte nějakou kladnou protihodnotu. Nejčastěji je to zasílání denního menu, které lze doplnit o možnost předobjednávky. K odběru takových informací se jistě každý rád přihlásí. Mohou to být ale i informace o různých akcích, jako jsou sezónní menu, večery s živou hudbou, změny otevírací doby, zajímavý recept i na doma, tipy na výlet a jiné, co je přiměje přenechat vám na sebe kontakt. Taková databáze má pak cenu zlata. Především nyní, v době, kdy jsou restaurace veřejnosti uzavřeny, je možnost informovat své hosty o rozvážkách jídla a prodeji přes okénko naprosto zásadní. Kdo má svoji databázi hostů, může se vyhnout třeba i méně výhodné spolupráci s portály shromažďující restaurace a další gastro podniky, od kterých si mohou lidé objednat dovoz jídla domů. A věřte, že hosté z vaší databáze vaše jídla rádi doporučí a předají na vás kontakt i svým příbuzným a známým. Pokud tedy svoji databázi ještě nemáte, začněte na tom co nejdříve pracovat. K tomu, abyste mohli tyto kontakty shromažďovat přehledně ve své databázi, měli vše plně automatizované, mohli jste sledovat statistiky (kolik lidí otevřelo zprávu, kolik lidí kliklo na odkaz) a zároveň jste měli splněny podmínky ochrany osobních údajů dle GDPR, slouží snadno ovladatelné rozesílkové systémy. Některé jsou zdarma, avšak většinou jen v cizím jazyce. Existuje ale i ryze český rozesílkový systém, ze kterého můžete odesílat e-maily i SMS a přitom jej zvládne ovládat skutečně každý, i když takový program vidí poprvé v životě. Tento český systém si můžete navíc zdarma na 14 dní nezávazně vyzkoušet.

3. Komunikujte na sociálních sítích

Sociální sítě jsou skvělým podpůrným prostředkem, jak předat vašim štamgastům i potenciálním novým hostům informace o tom, co se ve vaší provozovně děje, co si mohou objednat dobrého, apod. Můžete na nich sdílet fotografie naservírovaných pokrmů, vašeho týmu v akci, plakáty a pozvánky na speciální menu a jiné. Připravte se ale i na to, že právě zde vaši gastro provozovnu a personál v ní budou hosté často hodnotit. Pochvalné komentáře a like určitě potěší. Objevit se mohou ale i stížnosti. Na ty si dejte obzvláště pozor. Nemažte je, ale odpovídejte na ně. Poděkujte hostům za podnět ke zlepšení s příslibem nápravy, omluvte se, pokud je to třeba. Nikdy ale negativní komentáře neignorujte ani na ně nereagujte arogantně. Jen tak zabráníte šíření další negativní reklamy jinde na internetu. Využijte také reklamu, která je o poznání levnější a často i účinnější než jinde na internetu. Pamatujte však, že sociální sítě by neměly nahrazovat webové stránky.

4. Registrujte vaši provozovnu do odborných a recenzních portálů

Odborné portály jsou takové, kde na jednom místě mohou jeho návštěvníci hledat restaurace a další gastro podniky, kam by mohli zajít nebo jejichž služby by mohli využít. Zároveň je častým znakem i možnost danou provozovnu hodnotit ze strany jejich hostů. Nejznámějšími portály tohoto typu jsou TripAdvisor, Restu a Zomato. Registraci lze provést ale i v jiných portálech, třeba na Kudy z nudy do sekce Gurmánská turistika a podobně. Ať už registraci v takových portálech máte nebo ji teprve budete vytvářet, dbejte na to, aby informace o vaší gastro provozovně byly všude jednotné. Především by mělo být shodné zaměření a styl kuchyně (např. italská, vegetariánská, česká, apod.), otevírací doba, kontakty a poloha. Stejně jako u sociálních sítí zde nezapomínejte včas reagovat na komentáře a hodnocení hostů.

5. Zvyšte průměrnou tržbu každého hosta

Mnoho restaurací mělo vysoké tržby a měli pocit, že se jim vede dobře. Jiné i přesto nepokryly náklady na provoz. V době koronavirové pandemie se nevede dobře asi žádnému gastro podniku, to je zřejmé. Ale dá se to změnit? Určitě dá. Ať už restaurace či jiná gastro provozovna během nouzového stavu funguje formou rozvážky jídel nebo má zavřeno a čeká, až zase bude moci přivítat hosty ve svých prostorách, je stěžejní, aby se zvýšily tržby v přepočtu na jednoho hosta. Jen tak dokáže současné ztráty vyrovnat. Spočítejte si to sami. V krátkosti si ukážeme jak na to. Podle toho, jak dlouho jste schopni vaši provozovnu ještě dotovat z vlastních zdrojů, půjček, apod. si stanovte přibližnou délku období, za kterou potřebujete, aby se vám současné ztráty vrátili. Pak za stanovené období spočítejte veškeré předpokládané náklady (mzdové, fixní vč. splátek úvěrů, průměrné variabilní). K tomu přičtěte ztráty během koronavirové krize, tedy tu část peněz, kterou jste nedostali jako podporu od státu. Součet bude tvořit orientační minimální částku, kterou musíte vydělat, aniž byste generovali další zisk. Výsledek následně vydělte očekávaným počtem hostů za dané období, které můžete stanovit na základě počtu míst v restauraci a obrátkou stolů. Přihlédněte při tom i na fakt, že počet míst bude muset být kvůli koronaviru ještě na nějakou dobu pravděpodobně snížen tak, aby mezi sedícími hosty dvou různých byl prostor alespoň 1 -2 metry. Získáte tak částku, kterou by měl každý z hostů u vás zaplatit za nápoje a pokrmy. Zdá se vám vysoká? Jak jí dosáhnout, když počet hostů zvýšit nejde nebo naopak může přijít méně hostů, než očekáváte? Zvýšit tržby je možné jedině zvýšením prodeje hostům. A je jedno, zda se bude jednat o přímý prodej u stolu nebo během telefonické komunikace při převzetí objednávky s donáškou. V každém případě je toto hlavním úkolem servírek a číšníků. Bohužel mnozí z nich ani neví, že by takovou aktivitu směrem k hostům měli vyvíjet, natož, aby věděli jak na to. Proto je potřeba se jim nyní věnovat, pomoci jim a naučit je více prodávat a vaší restauraci tak zachránit. Na kolik pomůžete teď vy jim se vše správně naučit, natolik pomohou oni vaší restauraci prosperovat. Bohužel pravdou je, že většina zaměstnanců rady svých nadřízených ze zásady neposlouchá. Proto k tomu, aby váš obsluhující personál uměl správně komunikovat s hosty a efektivně prodávat, využijte E-book Jak zvýšit kvalitu obsluhy a tržby v restauraci. E-book je distribuován e-mailem a vaši zaměstnanci si ho mohou prostudovat v bezpečí a pohodlí svého domova. Cena je jednorázová a materiály můžete předat každému ze současných i budoucích zaměstnanců v servisu jedné provozovny. Pokud ale neradi čtete, můžeme se domluvit na termínu živého školení pro servírky a číšníky. Případně na E-learningovém školení formou skupinového video hovoru, který je bezpečnější verzí živého školení. Důležité pak bude v nastaveném trendu vyšších prodejů pokračovat, aby vaše restaurace či jiná gastro provozovna vytvářela finanční rezervy a krize podobného typu jako je koronavirus bez velké úhony zvládla.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře a k zasílání e-mailů, které by Vás v této souvislosti mohly zajímat. Zásady zpracování osobních údajů