Možná vás to překvapí, ale jedním z prodejců v restauraci je, kromě obsluhujícího personálu, i jedna naprosto běžná věc. Často se jí ale nevěnuje patřičná pozornost. Přitom správný výběr je jeden ze způsobů, jak zvýšit prodej v restauraci. Možná už tušíte. Ano, je to prachobyčejná židle. Bez židle by si hosté neměli kam sednout a dlouho by se v restauraci nezdrželi. Ovšem jak vybrat vhodné židle do restaurace, když jich je na trhu k dispozici tolik?
Židle má být pohodlná, aby se na ní hosté v restauraci zdrželi co nejdéle. Proto je ideální mít židle do restaurace polstrované. To ovšem nemusí korespondovat s dobrou udržitelností čistoty židlí, aniž byste nemuseli stále platit drahé čištění látky. Přece jen se v restauracích stává, že hosté občas něco omylem rozlijí a znečistí tak i židli. V dnešní době je však na trhu s židlemi již mnoho druhů materiálů, které lze omývat. Například koženkové židle jsou pohodlné a zároveň dobře omyvatelné a zároveň vypadají luxusně. Mezi pohodlnější a dobře udržovatelné patří i židle s výpletem, které jsou vypleteny většinou velmi odolnou mořskou trávou, upravenou slámou nebo PVC plastem, který se lépe čistí. Případně lze mít židle s potahem a špinavý potah pouze vyměnit a vyprat. Pokud už máte od nějakého dodavatele vybavenou restauraci celodřevěnými židlemi, je vhodné zpříjemnit posed hostům formou vkusného textilního podsedáku, který se dobře pere.
A jak je to s opěrátkem u židle do restaurace? Vždy je pohodlnější opět opěrka polstrovaná. Polstrovaná by měla být celá plocha opěrky nebo alespoň jeho prostřední část. Materiál se pochopitelně používá stejný jako u sedáku. Pokud by mělo být opěrátko nepolstrované, tak je vhodnější volit plná opěrátka, nikoliv ta s různými mřížkami či s jiným rozmístění lamelek, protože ty tlačí více do zad. Co se pak týče opěrek na ruce, nejsou nutné, ba naopak někdy ani nejsou žádoucí. Většinou je nevítají plnoštíhlí hosté. Zbývající části židle jsou nejvhodnější dřevěné. Působí elegantněji než třeba kovové nebo plastové židle. Ty se hodí spíše někam do cukrárny. Nebo na plovárnu, kde by dřevo mohla znehodnotit voda. A ať už jsou v restauraci jakékoliv židle, existuje pro ně jedna společná a nejdůležitější věc – všechny musí být čisté. A to vše platí samozřejmě i o lavicích, křeslech, stoličkách a jiných sedačkách.
U židlí nezapomínejte ale ani na to, jak jsou vhodné co do použití na dané podlahové krytině v restauraci. Někdy se lze setkat s židlemi, které jsou krásné, pohodlné, ale je s nimi problém manipulovat kvůli typu podlahy. Zároveň myslete na to, aby posunování židlí nevytvářelo hluk. Ten by zbytečně rušil další hosty v restauraci. Pokud je to ale nevyhnutelné, měly by být židle do restaurace opatřeny na koncích nohou vhodnými podložkami, které eliminují drhnutí po tvrdé podlaze.
Výběr ideálních židlí do restaurace není ale jediný způsob, jak zvýšit prodej v restauraci. Největší vliv na výši tržeb má stále ještě obsluhující personál. Je to úlohou především servírek a číšníků, aby byl zisk restaurace co nejvyšší. To se jim podaří ale jen tehdy, pokud umí správně komunikovat s hosty, podávají kvalitní servis a především pokud efektivně prodávají.