Když přijdou do restaurace hosté různého pohlaví a věku, čemuž je tak většinou, je třeba, aby si servírky a číšníci uvědomili, koho z nich obsluhovat nejdříve a koho až později. Existují na to určitá pravidla, jak správně obsluhovat v restauraci. Ale až příliš často se zatím setkáváme s tím, že nejsou respektována. Proto si v tomto článku připomeneme ta 2 nejzákladnější, na která se zapomínat nemá nikdy.
První pravidlo je servírkám a číšníkům poměrně známé. Jedná se o to, že při obsluze v restauraci má býti nejdříve obsloužena žena. Výjimkou může být však degustace vína, kdy víno může ochutnávat nejdříve muž. Bývá tomu tak většinou, ale i tak je třeba se nejdříve hostů zeptat, kdo bude víno ochutnávat. Stává se, že žena je znalejší vín a degustovat vybrané víno bude ona. Ať už ale ochutnává víno kdokoliv, nalévá se následně do skleničky standardní množství nejdříve ženě. Nejdříve je ale třeba aby obsluhující personál věděl, jak zvýšit prodej v restauraci a hostům pomohl vhodným způsobem víno vybrat. Bez toho by si totiž někteří hosté víno ani neobjednali nebo by se řídili bohužel pouze cenou. Prodat jim však něco lepšího, co jim umocní zážitek z celého večera i z jídla už nemusí být tak jednoduché. Proto je třeba, aby se to servírky a číšníci správně naučili.
Druhé pravidlo je právě to, které stále bohužel není dodržováno. Do restaurace nepřicházejí pouze páry muž a žena, ale také skupiny lidí různých věkových kategorií. Zde je třeba nezapomínat na to, že nejdříve mají být obslouženi nejstarší hosté u stolu. Občas se můžeme v restauracích setkat s tím, že skladba hostů u jednoho stolu je vícegenerační. Servírky a číšníci by v takovém případě měli postupovat při obsluze od nejstarších po nejmladší ženy a následně od nejstarších po nejmladší muže. Výjimkou jsou děti, které se obsluhují jako první, aby nezlobily a maminky měly více času se věnovat jim i následně sobě. I při takovému typu obsluhy je potřeba dodržovat všechna pravidla, jak správně obsluhovat v restauraci, vše skvěle zvládnout a zachovat si perfektní přehled o tom, který host si co objednal. Díky tomu bude mít obsluhující personál lepší pozici a snazší práci, jak zvýšit prodej v restauraci.
A pozor! Stejná pravidla, jak správně obsluhovat v restauraci, platí následně i při debarasu. Navíc by servírky a číšníci neměli sbírat talíře ze stolu dříve, než dojí poslední host. Tedy pokud nebude evidentní, že ostatní hosté chtějí talíře odnést dříve nebo o to sami nepožádají.