Kvůli hrozbě nákazy novým koronavirem a onemocněním Covid-19 vešlo v sobotu 14. 3. 2020 od 6:00 ráno v platnost nařízení vlády o uzavření mimo jiné také všech restaurací a dalších stravovacích zařízení. Výjimkou jsou provozovny stravovacích služeb sloužící ne široké veřejnosti, ale například k zajištění zaměstnaneckého stravování a dále provozovny rychlého občerstvení, které mají výdejní okénko. V překladu to znamená, že drtivá většina restaurací musí na 10 dní zcela zavřít. To je poměrně dlouhá doba, která může znamenat poměrně vysoké ztráty na tržbách. Co s tím? Jak a proč něco udělat nebo naopak něco nedělat? Jaké jsou výhody a nevýhody jednotlivých možných řešení této situace?
Asi nejvhodnější variantou řešení je využít nucené zavření restaurace k tomu, aby zaměstnanci nabrali nové síly, které budou brzy velmi potřebovat. Proč a k čemu popíšeme blíže v následujícím článku. Ale logicky asi žádný zaměstnavatel ani nikdo z vedení restaurace není nadšen z toho, že by zaměstnanci jen tak lenošili doma, zatímco ztráty restaurace se den co den prohlubují. Řešením je dát zaměstnancům něco jako domácí úkol během volna. Jelikož po znovuotevření restaurací bude nutné vydělat co nejrychleji zpět to, oč restaurace přišla během uzavření i během poklesu návštěvnosti předtím. A bude se hrát o hodně, možná i o přežití restaurace. O jaký domácí úkol se jedná? Servírky a číšníci by si měli pozorně přečíst a dobře nastudovat E-book Jak zvýšit kvalitu obsluhy a tržby v restauraci. Díky tomuto téměř manuálu na to, jak správně obsluhovat a jak zvýšit tržby restaurace budou následně schopni toho prodat hostům více a zároveň zajistit jejich spokojenost a chuť se zase brzy vrátit. Navíc díky tomu, že celé školení je ve formě E-booku v PDF verzi, probíhá předání pouze elektronicky a nehrozí tedy žádná nákaza koronavirem. Vy můžete následně každému zaslat E-book e-mailem, aby si ho prostudoval. E-book je určen pro všechny zaměstnance v obsluze jedné provozovny. Za stejnou cenu můžete naučit správně obsluhovat a zvýšit prodej v restauraci i brigádníky, případně i budoucí zaměstnance. Standardně stojí E-book 4 998 Kč. My však chápeme vaši situaci i obavy z toho, zda vůbec přežijete, natož, abyste teď investovali do vzdělávání a zvýšení kvalifikace servírek a číšníků. Proto jako projev solidarity jsme až do konce nouzového stavu kvůli koronaviru výrazně snížili cenu E-booku „Jak zvýšit kvalitu obsluhy a tržby restaurace“ pouze na 3 998 Kč. Chceme tímto podpořit všechny restauratéry, aby se co nejdříve dostali z krize způsobené koronavirem.
Jedním z řešení, jak udržet restauraci v chodu je zřídit si výdejní okénko. To by mělo být chráněno sklem alespoň ve výši obličeje zaměstnance, který za ním sedí. Ale ani to nezajistí, že nedojde k nákaze někoho z lidí, kteří čekají před restaurací na jídlo, které si následně odnesou s sebou. Je možné připravit nějaký elektronický vyvolávací systém, pořadník nebo něco podobného, aby se před restaurací lidé nemuseli zdržovat. To může znamenat nakonec i nemalou finanční investici. Lze sice umožnit objednávky pouze přes telefon s tím, že hostům bude sdělena přibližná doba, kdy bude pro ně jídlo připraveno k vyzvednutí. Ale ne každý bude asi tento systém objednávání respektovat. Nemusí mít k dispozici aktuální jídelní lístek, může bydlet dál a nepřijel by si jídlo vyzvednout včas, může třeba jet jen kolem, apod. Správně tuto variantu uchopit je poměrně náročné a nemusí být o tuto službu nakonec ani zájem. Navíc ten ze zaměstnanců, který bude u výdejního okénka, by měl mít potřebné ochranné pomůcky jako je rouška nebo respirátor a jednorázové rukavice. Máte je? Roušek a respirátorů je extrémní nedostatek. Navíc se musí poměrně často měnit. A rukavice už jsou taktéž téměř vyprodané. Pokud je vůbec seženete, tak za neadekvátní cenu. Vyplatí se to vůbec? O kolik by jídla musela podražit, aby se z toho zaplatili i ochranné pomůcky? Stihnete vše zorganizovat a zřídit rychleji než budou moci být restaurace opět otevřeny? A co s číšníky a servírkami, kteří v takovém režimu provozu nejsou třeba? Zvažte a spočítejte si to sami a nakonec možná zjistíte, že výhodnější bude nechat zavřeno.
Další možností je rychle se domluvit na spolupráci s některou z donáškových služeb. Ty v rámci svých webových stránek a aplikací sdružují všechny u nich registrované restaurace, hospody, bary, kavárny, cukrárny, apod. Podmínkou spolupráce ale je, zanechat pro klienty, kteří si přes donáškovou službu jídlo objednají, stejné ceny, jako jsou uvedeny standardně v jídelním a nápojovém lístku provozovny. Až na to, že z takto získané objednávky platíte poskytovateli, tedy donáškové službě, nemalou provizi.V mnohých případech je taková spolupráce pro stravovací zařízení nevýhodná, někdy až ztrátová. Navíc kurýr, který jídlo vyzvedává z restaurace či jiné provozovny, rozváží jídla velkému počtu různých lidí. Z nich někteří jsou nyní v domácí karanténě. Není tedy vyloučeno, že by mohlo dojít k nákaze koronavirem právě od kurýra, který by jídlo nebo pití přišel vyzvednout, aby jej doručil spotřebiteli.